Zamknij

Główne atrakcje:
- Zobacz unikalny na skalę światową zabytek hydrotechniki
- Doświadczyć jednego z 7 cudów Polski
- Sprawdź jak można pływać po trawie

Zapraszamy na wycieczkę Kanałem Elbląsko-Ostródzkim, który jest unikalnym w skali światowej zabytkiem hydrotechniki, uznanym za pomnik historii i jeden z 7 cudów Polski. Wycieczkę rozpoczynamy w Buczyńcu, a poprowadzą nas cztery pochyłe płaszczyzny, które dzięki specjalnemu systemowi wciągników napędzanych wodą będą wciągać pod górę lub spuszczać w dół łodzie. Podczas 2h wycieczki pokonamy 9,6 km pochylni, gdzie różnica poziomów wynosi 99,5 metra.

Plan podróży:
Spotkanie z przewodnikiem i wyjazd do Buczyńca.
Rejs statkiem po kanale czterema pochyłymi płaszczyznami ( Buczyniec, Oleśnica, Jabłonki, Jelenie )
Zakończenie rejsu łodzią w Jeleniu i transport do Elbląga
Przerwa na kawę i czas wolny w Elblągu
Przejazd z powrotem do Gdańska i zakończenie zwiedzania

Czas: 6 h

Co jest zawarte:
- Transport z prywatnym kierowcą
- Bilety na rejs
- Opłaty parkingowe

Warto wiedzieć:
- Odbiór z hotelu w Gdańsku, Sopocie, Gdyni, Proszę wskazać miejsce spotkania.
- Dzieci do lat 7 za darmo (prosimy o informację o dzieciach)

Wyjazd: od 08:00 do 12:00 (w zależności od dostępności, zazwyczaj 8:30-9:00)

*Przy dużych grupach ceny ustalane są indywidualnie.

Historia:
Kanał został zaprojektowany w latach 1825-44 przez Georga Steenke, a budowę rozpoczęto w 1844 roku. Różnica wysokości na 9,5-kilometrowym odcinku trasy między jeziorami była zbyt duża, aby zbudować tradycyjne śluzy; zamiast tego zastosowano pomysłowy system pochyłych płaszczyzn, wzorowany na kanale Morrisa, choć kanał zawiera również kilka śluz. Pierwotnie były to cztery pochyłe płaszczyzny, a piąta została dodana później, zastępując pięć drewnianych śluz. Zbudowany pod nazwą Oberländischer Kanal (Kanał Górnego Lądu) i położony w Królestwie Pruskim, został otwarty 29 października 1860 r.[2] Od 1945 r. kanał znajduje się w Polsce. Po naprawieniu wojennych szkód został przywrócony do eksploatacji w 1948 roku i obecnie jest wykorzystywany do celów turystycznych.

Pochyłe płaszczyzny
Cztery oryginalne pochyłe płaszczyzny to w kolejności od poziomu szczytu w dół, Buczyniec (Buchwalde) o wzniesieniu 20,4m i długości 224,8m, Katy (Kanten) o wzniesieniu 18,83m i długości 225,97m, Oleśnica (Schönfeld) o wzniesieniu 21,97m i długości 262. 63m i Jelenie (Hirschfeld) ze wzniesieniem 21,97m i długością 263,63m.[3] Piątą pochylnią była Calony Nowe (Neu-Kussfeld) ze wzniesieniem 13,72m, zbudowano ją w celu zastąpienia pięciu drewnianych śluz w pobliżu Elbląga.[2][4] Budowano je w latach 1860-1880.
Wszystkie pochylnie składają się z dwóch równoległych torów kolejowych o rozstawie 3,27m. Łodzie przewożone są na wózkach, które poruszają się po tych szynach. Pochylnie wznoszą się z dolnego poziomu kanału do szczytu, a następnie w dół drugim krótszym pochyleniem do górnego poziomu kanału. Pierwsza część głównej pochylni i krótka górna pochylnia zostały zbudowane z nachyleniem 1:24. Wagonik jest opuszczany w dół pochylni, aby zrównoważyć wagonik poruszający się do góry. Po osiągnięciu szczytu przez wagonik poruszający się w dół i rozpoczęciu zjazdu w dół głównego pochylenia, jego ciężar pomaga wciągnąć wagonik poruszający się w górę. Dzięki temu nachylenie pochylni na tym odcinku było większe i wynosiło 1:12.

Specjalnie dla gości Lion Apartments dedykowany rabat 10% na usługi Tours of Gdańsk!