Główne atrakcje:
- Zobacz unikalny na skalę światową zabytek hydrotechniki
- Doświadczyć jednego z 7 cudów Polski
- Sprawdź jak można pływać po trawie
Zapraszamy na wycieczkę Kanałem Elbląsko-Ostródzkim, który jest unikalnym w skali światowej zabytkiem hydrotechniki, uznanym za pomnik historii i jeden z 7 cudów Polski. Wycieczkę rozpoczynamy w Buczyńcu, a poprowadzą nas cztery pochyłe płaszczyzny, które dzięki specjalnemu systemowi wciągników napędzanych wodą będą wciągać pod górę lub spuszczać w dół łodzie. Podczas 2h wycieczki pokonamy 9,6 km pochylni, gdzie różnica poziomów wynosi 99,5 metra.
Plan podróży:
Spotkanie z przewodnikiem i wyjazd do Buczyńca.
Rejs statkiem po kanale czterema pochyłymi płaszczyznami ( Buczyniec, Oleśnica, Jabłonki, Jelenie )
Zakończenie rejsu łodzią w Jeleniu i transport do Elbląga
Przerwa na kawę i czas wolny w Elblągu
Przejazd z powrotem do Gdańska i zakończenie zwiedzania
Czas: 6 h
Co jest zawarte:
- Transport z prywatnym kierowcą
- Bilety na rejs
- Opłaty parkingowe
Warto wiedzieć:
- Odbiór z hotelu w Gdańsku, Sopocie, Gdyni, Proszę wskazać miejsce spotkania.
- Dzieci do lat 7 za darmo (prosimy o informację o dzieciach)
Wyjazd: od 08:00 do 12:00 (w zależności od dostępności, zazwyczaj 8:30-9:00)
*Przy dużych grupach ceny ustalane są indywidualnie.
Historia:
Kanał został zaprojektowany w latach 1825-44 przez Georga Steenke, a budowę rozpoczęto w 1844 roku. Różnica wysokości na 9,5-kilometrowym odcinku trasy między jeziorami była zbyt duża, aby zbudować tradycyjne śluzy; zamiast tego zastosowano pomysłowy system pochyłych płaszczyzn, wzorowany na kanale Morrisa, choć kanał zawiera również kilka śluz. Pierwotnie były to cztery pochyłe płaszczyzny, a piąta została dodana później, zastępując pięć drewnianych śluz. Zbudowany pod nazwą Oberländischer Kanal (Kanał Górnego Lądu) i położony w Królestwie Pruskim, został otwarty 29 października 1860 r.[2] Od 1945 r. kanał znajduje się w Polsce. Po naprawieniu wojennych szkód został przywrócony do eksploatacji w 1948 roku i obecnie jest wykorzystywany do celów turystycznych.
Pochyłe płaszczyzny
Cztery oryginalne pochyłe płaszczyzny to w kolejności od poziomu szczytu w dół, Buczyniec (Buchwalde) o wzniesieniu 20,4m i długości 224,8m, Katy (Kanten) o wzniesieniu 18,83m i długości 225,97m, Oleśnica (Schönfeld) o wzniesieniu 21,97m i długości 262. 63m i Jelenie (Hirschfeld) ze wzniesieniem 21,97m i długością 263,63m.[3] Piątą pochylnią była Calony Nowe (Neu-Kussfeld) ze wzniesieniem 13,72m, zbudowano ją w celu zastąpienia pięciu drewnianych śluz w pobliżu Elbląga.[2][4] Budowano je w latach 1860-1880.
Wszystkie pochylnie składają się z dwóch równoległych torów kolejowych o rozstawie 3,27m. Łodzie przewożone są na wózkach, które poruszają się po tych szynach. Pochylnie wznoszą się z dolnego poziomu kanału do szczytu, a następnie w dół drugim krótszym pochyleniem do górnego poziomu kanału. Pierwsza część głównej pochylni i krótka górna pochylnia zostały zbudowane z nachyleniem 1:24. Wagonik jest opuszczany w dół pochylni, aby zrównoważyć wagonik poruszający się do góry. Po osiągnięciu szczytu przez wagonik poruszający się w dół i rozpoczęciu zjazdu w dół głównego pochylenia, jego ciężar pomaga wciągnąć wagonik poruszający się w górę. Dzięki temu nachylenie pochylni na tym odcinku było większe i wynosiło 1:12.
Specjalnie dla gości Lion Apartments dedykowany rabat 10% na usługi Tours of Gdańsk!
In order to provide services at the highest level, the Website uses cookies saved in the browser's memory. Detailed information on the purpose of their use and the possibility to change cookie settings can be found in the Privacy Policy. By clicking ACCEPT ALL, you agree to the use of technologies such as cookies and to the processing of your personal data collected on the Internet, such as IP addresses and cookie IDs, for marketing purposes (including automatically matching ads to your interests and measuring their performance) by MODERNA PROFIT SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ, Świętojańska 45, 81-391, Gdynia. You can change cookie settings in the settings.